TIEDOTE: Ajankohtaista kasvintuotannosta

03.05.2017

Sää

Huhtikuu oli viileä ja sateita saatiin vähänlaisesti. Vähälumisen talven ja kuivan kevään johdosta tulvista ei ole vaaraa. Lämmintä sadetta olisi kuitenkin kaivattu jonkin verran, että routa olisi sulanut tasaisesti kaikkialta. Vieläkin lämpimät vesisateet olisivat tervetulleita, jonka jälkeen saisi olla kunnon kylvöpoudat. Routaa on vielä runsaasti etenkin multamailla ja kasvipeitteisillä lohkoilla. Terminen kasvukausi ei ole vielä alkanut. Kylmät yöt hidastavat kasvukauden kunnollista alkua. Olemme siis hieman jäljessä viime vuosien tyypillisestä kasvukauden alkuajankohdasta. Huoleen ei ole vielä syytä, sillä pitkäaikainen yleinen kylvöjenaloituspäivä on vasta lähempänä toukokuun puoliväliä.

Viljat ja kumina

Parhaimmilla lohkoilla suotuisimmilla alueilla on aloitettu syysviljojen lannoituksia. Syysviljat voi lannoittaa heti, kun pelto kantaa. Myös kuminan lannoitusaika on käsillä. Lannanlevityksen kanssa ollaan myös lähtökuopissa. Maassa on vielä paljon kosteutta ja tiivistymistä tulee varoa. Mikäli sää pysyy poutaisena, niin lantaralli alkaa todenteolla ensi viikolla joka puolella maakuntaa. Syysviljat talvehtivat vaihtelevalla menestyksellä. Totuus ei ole vielä paljastunut, koska kasvuun lähtö odotuttaa itseään. Tasaisen kasvuston muodostumiseksi lämpö olisi nyt tärkeää.

Vielä ei ole syytä muuttaa kylvösuunnitelmia. Mutta mikäli kylvöt eivät pääse alkuun reilun viikon sisällä, niin silloin kannattaa korvata kevätrapsi ja myöhäisimmät kevätvehnät kasvuajaltaan aikaisemmilla vaihtoehdoilla.

Nurmet

Myös nurmien kehitys on ollut hidasta viileästä säästä johtuen. Mahdolliset paikkauskylvöt tulee tehdä heti pellon kantaessa. Nurmien paras lannoitusajankohta on, kun kasvusto on noin 10 cm pitkää. Nurmien lannoitusta ei tule lykätä, koska nurmi tarvitsee lannoitteita sadonmuodostukseen heti kasvun alusta lähtien.

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

• Sähköinen kasvinsuojelututkinto nyt verkossa - också på svenska
    Hyväksytyn suorituksen jälkeen todistus heti sähköpostiisi | Efter prestationen intyg direkt till e-posten
  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.